För att läsa villkoren för storsäck, scrolla ned på sidan
Leverans-, sorterings- och köpevillkor för privatpersoner vid hyra av container via Ohlssons webbshop
- TILLÄMPNING AV VILLKOR
Nedanstående allmänna villkor gäller vid beställningar som görs i Ohlssons webbshop/ESHOP nedan kallad webbshopen. Villkoren gäller då en konsument, nedan kallad kunden, använder Ohlssons webbshop. Kunden måste ha fyllt 18 år för att kunna göra en beställning i webbshopen. Avtalspart är Ohlssons i Landskrona AB, även kallat Ohlssons, organisationsnummer 556559–3497. Ohlssons förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa villkor, i enlighet med vid var tid gällande lagar och regler. - BESKRIVNING AV TJÄNST
Tjänsten avser hyra av container där kunden kan placera sitt avfall för återvinning enligt villkoren i detta dokument. I tjänsten ingår sju dagars hyra, utsättning och hemtagning av containern. Det ingår även en tömning av avfallet i containern i samband med hemtagningen. Avgift för materialet i containern, nedan kallad behandlingsavgift, ingår för vald fraktion om alla villkor efterföljts av kunden. - ORDERBEKRÄFTELSE
Efter att kunden genomfört sin beställning i webbshopen kommer ett e-postmeddelande med en orderbekräftelse till angiven e-postadress. Vid utebliven bekräftelse efter 24 timmar ber vi kunden att kontakta Ohlssons på order@ohlssons.se för att få hjälp med ärendet. - PRISER
Priset som anges i webbshopen vid lagd beställning är det pris som gäller. Ohlssons reserverar sig för att kunna annullera beställningen om webbshopens priser är uppenbart felaktiga. Ev. tilläggsdebitering som kan föranledas av att dessa villkor frångås av kunden faktureras enligt gällande prislista i efterhand. - BETALNING
Ohlssons leverantör av betaltjänster i webbshopen är Resurs Bank AB som erbjuder en säker och snabb betalning. Resurs Bank har rätt att utföra kreditprövning av kunden och har även rätt att avslå ett köp utan motivering. Vid behov kommer Resurs Bank eller Ohlssons kontakta kunden på de kontaktuppgifter som angetts vid beställning. Betalning i Ohlssons webbshop sker enligt kundens valda betalningsmetod i Resurs Checkout. Om betalsättet faktura valts skickas fakturan från Resurs Bank till kontaktuppgifterna som kunden angett vid beställningen i webbshopen. Om betalsättet betal- eller kreditkort valts kan köpet genomföras med ett giltigt Mastercard eller Visa. Vid kortbetalning fyller du i dina kortuppgifter hos en sida som hanteras av Nets via Swedbank Pay. Ohlssons har inte tillgång till dina kortuppgifter. För kunder som inte är svenska medborgare kan köpet enbart genomföras med kreditkort som betalalternativ. Eventuella tilläggstjänster efter att beställningen är lagd hanteras via kundfaktura från Ohlssons med 10 dagars kredittid, oavsett tidigare vald betalningsmetod. Tilläggsfakturan skickas till den mailadress som kunden angav vid beställningen. Ohlssons förbehåller sig rätten att göra kreditupplysning på kunden inför beslut om eventuella tilläggstjänster.
- LEVERANSVILLKOR FÖR CONTAINER
För att Ohlssons ska kunna leverera containern behöver du som kund säkerställa följande:
- Utsättning och hemtagning av container utförs på helgfria vardagar.
- Det är du som kund som ansvarar för att containern ställs på godkänd plats.
- Om containern inte placeras på kundens privata tomt behöver kunden ansöka om och erhålla ett tillstånd från berörd fastighetsägare och/eller kommunen för att vi ska kunna placera containern där.
- Vägen fram till platsen där containern ska stå måste vara minst 3 meter bred och klara vikten av en tung lastbil, med minst bärighetsklass 1 enligt Trafikverkets klassificering av bärighetsklasser på vägar och broar. Om kraven för bärighetsklass eller om tillstånd saknas ansvarar kund för ev. skador och kostnader som tillkommer.
- Kunden ansvarar även för att vägen har en fri höjd på minst 4,5 meter och en fri yta på 10 meter framför platsen där containern placeras.
- Ohlssons frånskriver sig från att följa ev. leveransinstruktioner från kunden om de går emot gällande lagar och regler.
- Om containern inte kan levereras, av någon anledning som inte är orsakad av Ohlssons, har Ohlssons rätt att debitera kunden enligt aktuell prislista.
- Containern är tung och kan eventuellt lämna spår och rostfällningar på underlaget.
- LEVERANSDAG
Observera att leveransdag avser önskad leveransdag. Vid särskilda tillfällen kan leverans av containern komma att ske en annan dag än vad kunden önskat. Skulle leveransdagen skilja från kundens önskade leveransdag försöker Ohlssons höra av sig till kunden på de kontaktuppgifter som angetts vid beställning. - SORTERINGSVILLKOR FÖR CONTAINER
Fraktion | Förklaring | Exempel på vad containern inte får innehålla | Specifikation |
Blandat avfall |
Här får du slänga enheter som är mindre än 0,3 x 0,3 x 1 meter. Med blandat avfall menas material som kan förbrännas, t.ex. plast, trä, spån- och masonitskivor, frigolit, textil, smutsig well, kartong och papper. |
|
Maxvikt 4 ton.
|
Fraktion |
Förklaring |
Exempel på vad containern inte får innehålla |
Specifikation |
Trädgårdsavfall |
Trädgårdsavfall i form av löv, grenar, gräs, julgran, buskar och stockar (max 20 cm i diameter). |
Jord, sand, schakt, sten, grus, tegel, ren betong, lera eller farligt avfall. |
|
8.1 OM VILLKOREN FRÅNGÅS
Om sorteringsvillkoren frångås är kunden skyldig att betala för det merarbete som föranleds. Det gäller t.ex. vidfelsorterat avfall eller överskriden maxvikt. I dessa fall debiteras en fast avgift på 2 500 kr inklusive moms samt i tillämpliga fall en rörlig avgift för tillkommande sorteringsarbete, övervikt och/eller behandlingsavgift.
- HEMTAGNINGSVILLKOR
För att Ohlssons ska kunna hämta containern behöver kunden säkerställa följande:
- Containern får inte överskrida överenskommen maxvikt. Aktuell maxvikt återfinns i sorteringsvillkoren.
- Exakt tidpunkt för hemtagning kan inte garanteras. Därför kan det vara en bra idé att se till att containern är fylld och redo för hemtagning dagen innan överenskommen dag.
- Du som kund ansvarar för allt som placerats i containern fram tills att Ohlssons hämtar den.
- AVBESTÄLLNING OCH ÅNGERRÄTT
Kunden har rätt att avbeställa sin leverans senast 24 timmar innan tjänsten ska utföras, mätt utifrån kundens önskade eller överenskommen leveransdag. Avbeställning måste ske skriftligen i ett e-postmeddelande till order@ohlssons.se där det tydligt framgår att kunden önskar avbeställa sin tjänst samt där övrig information om tjänstens utförande specificeras (t.ex. ordernummer och överenskommen dag för utförande).
Enligt gällande lag har kunden 14 dagars ångerrätt från och med att avtalet ingåtts, dvs. att köpet har genomförts i webbshopen. Önskar kunden nyttja sin ångerrätt måste Ohlssons meddelas snarast via ett e-postmeddelande till order@ohlssons.se där det tydligt framgår att kunden önskar åberopa sin ångerrätt samt där information om tjänstens utförande specificeras (t.ex. ordernummer och överenskommen dag för utförande). Om kunden har önskat att containern ska levereras innan ångerrättens 14-dagarsperiod löpt ut accepterar kunden genom att godkänna detta avtal att ångerrätten upphör vid genomförd utsättning av containern.
Återbetalning vid ångerrätt kommer att ske utan dröjsmål när Ohlssons har mottagit och inspekterat varan samt konstaterat att den är i sitt ursprungliga skick. - REKLAMATION OCH KLAGOMÅL
Du som kund har rätt att åberopa din reklamationsrätt om tjänsten är felaktig eller har brister. Reklamationen ska skriftligen meddelas till order@ohlssons.se inom skälig tid från att den upptäckts eller borde upptäckts.
Beroende på felet eller bristens karaktär kan kompensation eller åtgärd som motsvarar den åverkan som orsakats komma att ske, utefter dialog med kunden.
Eventuella klagomål eller förbättringsförslag kan skickas till order@ohlssons.se eller i ett brev till Ohlssons AB, Varvsvägen 91, 261 35 Landskrona. Vid ev. tvist följer vi allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. - ANSVAR
Kunden ansvarar för att farligt avfall, radioaktiva, explosiva, lättantändliga, frätande och ohälsosamma ämnen och föremål samt gifter, flytande gaser, ämnen som kan skada behållaren och alla övriga ämnen och avfall som genom lag eller författning ska omhändertas på annat sätt, under inga omständigheter placeras i containern. Hushållsavfall får ej lämnas i behållaren. Kundens ansvar gäller även om någon annan placerat något otillåtet i containern. - HANTERING AV PERSONUPPGIFTER OCH COOKIES
Genom att acceptera dessa villkor godkänner du att Ohlssons, Resurs Bank, Swedbank Pay och Nets hanterar dina personuppgifter, t.ex. namn och e-postadress, för administrativa, informativa och marknadsändamål. Mer om hur Ohlssons hanterar personuppgifter kan du läsa i Ohlssons integritetspolicy. När du besöker ohlssons.se för första gången väljer du vilket samtycke du vill lämna för användningen av cookies. Läs mer om hur Ohlssons hanterar cookies samt ändra eller ta bort ditt samtycke i Ohlssons cookie policy. I samband med att du använder Ohlssons webbshop godkänner du även Resurs Banks och Swedbank Pays cookie policys, vilka finns på respektive företags hemsida. - FORCE MAJEURE
Om omständigheter över vilka Ohlssons inte råder medför att Ohlssons skyldigheter enligt dessa bestämmelser väsentligt försvåras eller medför oförsvarliga kostnadsökningar, ska Ohlssons underlåtenhet att fullgöra förpliktelserna inte utgöra kontraktsbrott. Sådana omständigheter kan vara t.ex: strejk, lockout, eldsvåda, cyberattacker, krig, naturhinder, kraftbrist, tillfälliga strömavbrott, skador på den maskinella utrustningen, nödvändiga reparationsarbeten, åtgärder eller förelägganden från myndigheter.
Leverans- och köpevillkor för privatpersoner vid köp av storsäck via Ohlssons webbshop
- TILLÄMPNING AV VILLKOR
Nedanstående allmänna villkor gäller vid beställningar som görs i Ohlssons webbshop/ESHOP, nedan kallad webbshopen. Villkoren gäller då en konsument, nedan kallad kunden, använder Ohlssons webbshop. Kunden måste ha fyllt 18 år för att kunna göra en beställning i webbshopen. Avtalspart är Ohlssons i Landskrona AB, även kallat Ohlssons, organisationsnummer 556559-3497. Ohlssons förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa villkor, i enlighet med vid var tid gällande lagar och regler. - BESKRIVNING AV TJÄNST
Tjänsten avser leverans av en storsäck som innehåller ca 1 m3 av kundens valda material. Observera att materialets utseende och storlek kan skilja sig från bilden i webbshopen. - ORDERBEKRÄFTELSE
Efter att kunden genomfört sin beställning i webbshopen kommer ett mail med en orderbekräftelse till angiven mailadress. Vid utebliven bekräftelse efter 24 timmar ber vi kunden att kontakta Ohlssons på order.entreprenad@ohlssons.se för att få hjälp med ärendet. - PRISER
Priset som anges i webbshopen vid lagd beställning är det pris som gäller. Ohlssons reserverar sig för att kunna annullera beställningen om webbshopens priser är uppenbart felaktiga. Ev. tilläggsdebitering som kan föranledas av att dessa villkor frångås av kunden faktureras enligt gällande prislista i efterhand. - BETALNING
Ohlssons leverantör av betaltjänster i webbshopen är Resurs Bank AB som erbjuder en säker och snabb betalning. Resurs Bank har rätt att utföra kreditprövning av kunden och har även rätt att avslå ett köp utan motivering. Vid behov kommer Resurs Bank eller Ohlssons kontakta kunden på de kontaktuppgifter som angetts vid beställning. Betalning i Ohlssons webbshop sker enligt kundens valda betalningsmetod i Resurs Checkout. Om betalsättet faktura valts skickas fakturan från Resurs Bank till kontaktuppgifterna som kunden angett vid beställningen i webbshopen. Om betalsättet betal- eller kreditkort valts kan köpet genomföras med ett giltigt Mastercard eller Visa. Vid kortbetalning fyller du i dina kortuppgifter hos en sida som hanteras av Nets via Swedbank Pay. Ohlssons har inte tillgång till dina kortuppgifter. För kunder som inte är svenska medborgare kan köpet enbart genomföras med kreditkort som betalalternativ. Eventuella tilläggstjänster efter att beställningen är lagd hanteras via kundfaktura från Ohlssons med 10 dagars kredittid, oavsett tidigare vald betalningsmetod. Tilläggsfakturan skickas till den mailadress som kunden angav vid beställningen. Ohlssons förbehåller sig rätten att göra kreditupplysning på kunden inför beslut om eventuella tilläggstjänster.
- LEVERANSVILLKOR FÖR STORSÄCK
För att Ohlssons ska kunna leverera storsäcken behöver du som kund säkerställa följande:
- Leveransen utförs på helgfria vardagar.
- Vid leverans ska kunden, eller av kunden utsedd representant, vara på plats för att ta emot storsäcken, om inget annat avtalats med Ohlssons.
- Kunden ansvarar för att storsäcken ställs på godkänd plats.
- Om Ohlssons har möjlighet placeras storsäcken på kundens önskade plats. Storsäcken levereras max 10 meter in från platsen där kranbilen stannar för lossning. Skulle kranbilen av någon anledning inte kunna placera storsäcken på den önskade platsen kommer storsäcken istället att placeras så nära platsen som möjligt.
- Om storsäcken inte placeras på kundens privata tomt behöver kunden ansöka och erhålla ett tillstånd från berörd fastighetsägare och/eller kommunen samt informera Ohlssons om detta för att vi ska kunna placera storsäcken där.
- Vägen fram till platsen där storsäcken ska stå måste vara minst 3 meter bred och klara vikten av en tung lastbil, med minst bärighetsklass 1 enligt Trafikverkets klassificering av bärighetsklasser på vägar och broar. Om kraven för bärighetsklass eller om tillstånd saknas ansvarar kund för ev. skador och kostnader som tillkommer.
- Kunden ansvarar även för att vägen har en fri höjd på minst 4,5 meter och en fri yta på 10 meter framför platsen där storsäcken placeras.
- Ohlssons frånskriver sig från att följa ev. leveransinstruktioner från kunden om de går emot gällande lagar och regler.
- Om storsäcken inte kan levereras, av någon anledning som inte är orsakad av Ohlssons, har Ohlssons rätt att debitera kunden enligt aktuell prislista.
- Storsäcken är tung och kan eventuellt lämna spår på underlaget.
6.1 LEVERANSDAG
Observera att leveransdag avser önskad leveransdag. Vid särskilda tillfällen kan leverans av storsäcken komma att ske en annan dag än vad kunden önskat. Skulle leveransdagen skilja från kundens önskade leveransdag försöker Ohlssons dock alltid att höra av sig till kunden på de kontaktuppgifter angetts vid beställning.
6.2 MOTTAGNINGSKONTROLL
Vid leverans av storsäck ansvarar kunden eller av kunden utsedd person för att göra en mottagningskontroll av säcken och dess innehåll.
6.3 OM VILLKOREN FRÅNGÅS
Om leveransvillkoren frångås är kunden skyldig att betala för det merarbete som föranleds. Fakturering sker i så fall i efterhand från Ohlssons enligt aktuell prislista.
- AVBESTÄLLNING OCH ÅNGERRÄTT
Kunden har rätt att avbeställa sin leverans senast 24 timmar innan tjänsten ska utföras, mätt utifrån kundens önskade eller överenskommen leveransdag. Avbeställning måste ske skriftligen i ett mail till order.entreprenad@ohlssons.se där det tydligt framgår att kunden önskar avbeställa sin tjänst samt där övrig information om tjänstens utförande specificeras (t.ex. ordernummer och överenskommen dag för utförande).
Enligt lagen om distanshandel utanför affärslokal har kunden 14 dagars ångerrätt från och med att storsäcken har levererats. Önskar kunden nyttja sin ångerrätt måste Ohlssons skriftligen meddelas inom 14 dagar från leverans på order.entreprenad@ohlssons.se. Ångerrätten kan enbart åberopas om storsäcken och materialet är i samma skick och mängd som vid leverans. När storsäcken är returnerad kontrolleras den av Ohlssons. Skiljer sig materialets skick och mängd vid kontrollen gäller inte ångerrätten.
Vid åberopande av ångerrätt ansvarar kunden själv för retur och fraktkostnad av storsäcken med dess fullständiga och ursprungliga innehåll till Ohlssons materialanläggning i Landskrona. Storsäcken ska vara Ohlssons tillhanda senast inom 14 dagar från att ångerrätten åberopats. Kunden kan välja att åberopa sin ångerrätt i samband med att Ohlssons levererar storsäcken, men betalar då hela fraktkostnaden för transporten tillbaka till anläggningen.
Återbetalning vid ångerrätt kommer att ske utan dröjsmål när Ohlssons har mottagit och inspekterat varan samt konstaterat att den är i sitt ursprungliga skick. - REKLAMATION OCH KLAGOMÅL
Du som kund har rätt att åberopa din reklamationsrätt inom 24 månader från storsäckens leverans om tjänsten är felaktig eller har brister. Om reklamationen godkänns står Ohlssons för returen av varan samt leverans av ersättningsvara enligt överenskommelse. Kunden har undersökningsplikt av storsäcken vid leverans. Om felet varit uppenbart eller kunde ha upptäckts vid leverans i enlighet med undersökningsplikten gäller inte reklamationsrätten. Detsamma gäller om varan är felaktigt beställd eller har beställts på grund av okunskap om produkten.
Reklamationen ska skriftligen meddelas till order.entreprenad@ohlssons.se inom skälig tid från att den upptäckts eller borde upptäckts. Eventuella klagomål eller förbättringsförslag kan skickas till order.entreprenad@ohlssons.se eller i ett brev till Ohlssons AB, Varvsvägen 91, 261 35 Landskrona.
Vid ev. tvist följer vi allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. - HANTERING AV PERSONUPPGIFTER OCH COOKIES
Genom att acceptera dessa villkor godkänner du att Ohlssons, Resurs Bank, Swedbank Pay och Nets hanterar dina personuppgifter, t.ex. namn och e-postadress, för administrativa, informativa och marknadsändamål. Mer om hur Ohlssons hanterar personuppgifter kan du läsa i Ohlssons integritetspolicy. När du besöker ohlssons.se för första gången väljer du vilket samtycke du vill lämna för användningen av cookies. Läs mer om hur Ohlssons hanterar cookies samt ändra eller ta bort ditt samtycke i Ohlssons cookie policy. I samband med att du använder Ohlssons webbshop godkänner du även Resurs Banks och Swedbank Pays cookie policys, vilka finns på respektive företags hemsida. - FORCE MAJEURE
Om omständigheter över vilka Ohlssons inte råder medför att Ohlssons skyldigheter enligt dessa bestämmelser väsentligt försvåras eller medför oförsvarliga kostnadsökningar, ska Ohlssons underlåtenhet att fullgöra förpliktelserna inte utgöra kontraktsbrott. Sådana omständigheter kan vara t.ex: strejk, lockout, eldsvåda, cyberattacker, krig, naturhinder, kraftbrist, tillfälliga strömavbrott, skador på den maskinella utrustningen, nödvändiga reparationsarbeten, åtgärder eller förelägganden från myndigheter.