Möt Peter Johansson, kranbilsförare
Peter berättar om det bästa med att jobba som kranbilsförare på Ohlssons.
Lär känna en av #ohlssonskollegor, Josefine. Hon delar med sig av det bästa med att arbeta som liftdumperchaufför, varför hon valde att söka in på transportgymnasiet och hur det är att vara kvinna i en traditionellt mansdominerad bransch.
När Josefine var yngre fascinerades hon av bärgningsbilar. Ingen i familjen körde bärgare, eller ens lastbil, men det var något som lockade med det. Gymnasievalet närmade sig och Josefine funderade över vad hon skulle välja. Kanske skulle hon börja köra just bärgningsbil efter gymnasiet?
Så började Josefines resa mot att bli chaufför.
Gymnasievalet föll på fordonslinjen på GO Kompetens i Vallåkra, strax utanför Helsingborg. I utbildningen ingick det att hon fick ta körkort för både bil och lastbil och under studietiden fick hon upp ögonen för andra fordonstyper än bärgningsbilar. När det var dags för praktik valde hon att genomföra den på Ohlssons, där hon fick chansen att åka med i en liftdumper. Det var verkligen något som passade henne! Idag har hon varit anställd som liftdumperchaufför hos oss i snart fem år.
När hon först satte sin fot på Ohlssons var hon en väldigt blyg tjej, men under tiden hos oss har hon förändrats.
”I takt med att jag utvecklats i min yrkesroll har jag även utvecklats som person. Idag kan man inte tro att jag en gång var jätteblyg och inte alls så social som jag är idag. Tack vare att jag fått mycket eget ansvar och förtroende har jag blivit mindre blyg med åren.”, säger hon med ett stolt leende.
Just den sociala delen tycker Josefine är något av det roligaste med att arbeta som chaufför.
”Vi har bra sammanhållning mellan chaufförerna. Det finns alltid någon du kan fråga om du undrar något, eller om du bara vill snacka lite. Jag gillar också den dagliga kontakten med både transportledningen och kunderna. Vi har lärt känna varandra under åren och har roliga diskussioner.”, fortsätter hon.
Enligt SCBs yrkesstatistik är ca 7 % av Sveriges lastbilsförare kvinnor. Dock ser TYA (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd) en positiv trend där fler kvinnor söker sig till transportgymnasium. De spår att hela 40 % av branschens förare är kvinnor inom 10 år.
Att vara kvinna i en traditionellt mansdominerad bransch ser hon bara som en fördel.
”Jag har aldrig märkt att någon behandlar mig annorlunda för att jag är tjej. Däremot är det vissa kunder som blir förvånade, eller rättare sagt positivt överraskade, när de ser mig kliva ur den stora lastbilen. Jag ser det bara som en bonus och tycker att det är viktigt att visa att både tjejer och killar kan arbeta som chaufförer.”, menar Josefine.
Hon fortsätter att berätta att hon tycker att fler tjejer ska söka sig till branschen:
”Det är ett jättebra jobb oavsett vilket kön du har. En arbetsdag är varierad och du får göra allt från att prata med kunder och kollegor till att köra containrar mellan olika platser. Många tror att det är ett fysiskt ansträngande jobb, men det är det oftast inte. Däremot behöver du vara duktig på att ta egna initiativ – till exempel genom att fråga kunden vart containern ska placeras”.
När hon får frågan om vilket arbetsredskap, förutom liftdumperbilen, som underlättar vardagen mest behöver hon inte fundera länge:
”Fjärrkontrollen! Med den kan jag enkelt styra vart containern ska placeras. Dessutom är den bra ur säkerhetssynpunkt, då jag kan stå på valfri plats och se till så att containern inte skadar någon eller något.”.
Tack, Josefine, för att du är en av Ohlssons kvinnliga chaufförer.